Pedagog – kto to taki?
Pedagog szkolny to ktoś kto nie krzyczy, nie ocenia, nie krytykuje, nie wyśmiewa. Pedagog to osoba, która wysłucha, zrozumie, doradzi, podpowie i:
– wytłumaczy jak skutecznie radzić sobie ze stresem;
– podpowie, jaką wybrać w życiu drogę;
– przestrzeże przed tym, co niebezpieczne;
– nauczy myśleć twórczo;
– odpowie na pytania „jak się motywować do pracy, nauki?” oraz „jak dobrze gospodarować czasem?”
– wytłumaczy, co znaczy być asertywnym;

Drogi Uczniu, czekam na Ciebie, gdy:
– czujesz, że jesteś samotny i nikt Cię nie rozumie;
– masz problemy rodzinne;
– jesteś w trudnej sytuacji materialnej;
– masz problem i nie wiesz jak go rozwiązać;
– jesteś dyslektykiem;
– nie potrafisz porozumieć się z nauczycielem, kolegami;
– chciałbyś pomóc innym i nie wiesz, w jaki sposób to zrobić;
– masz ciekawe pomysły, którymi chcesz się podzielić;
– chcesz podzielić się swoją radością, sukcesem.

 

PEDAGOG SZKOLNY

Małgorzata Samson

 

Kilka słów dotyczących telefonu zaufania znajdziesz  pod poniższym linkiemtelefon

https://www.youtube.com/embed/IWi9jaIaWI8?feature=oembed&wmode=opaque&autoplay=0&html5=1

 

Dżungla kontaktów z nastolatkiem – na poniższej stronie znajdziecie państwo kilka wskazówek jak przetrwać burzliwy okres dojrzewania waszego dziecka
http://www.rodzice.archipelagskarbow.eu/

 

ADHD– Informacje i wskazówki dla Rodziców
  • Trzeba zaakceptować fakt, iż dziecko nadpobudliwe psychoruchowo jest dzieckiem odmiennym, ma inne możliwości niż jego rówieśnicy i wymaga w związku z tym odmiennego traktowania. NIE NALEŻY WIĘC KARAĆ GO ZA OBJAWY!
  • Objawy nadpobudliwości nie są niczyją winą – ani dziecka, ani rodziców, ani nauczycieli czy też innych osób.
  • Objawy trwają latami; nie ma metod, które doprowadziłyby do ich zniknięcia, są natomiast sposoby umożliwiające lepsze funkcjonowanie dziecka Mimo obecności objawów.
  • Z dzieckiem nie da się pracować „na zapas” – można pracować tylko „tu i teraz”
  • Te same metody muszą być stosowane systematycznie przez wiele lat
  • Nie należy wzmacniać zachowań niewłaściwych! Zwykle koncentrujemy się na dziecku, kiedy stwarza problemy, a nie wtedy, gdy jest grzeczne; w ten sposób wzmacniamy zachowania niepożądane.
  • U dziecka nadpobudliwego powinniśmy zauważać i wzmacniać te rzadkie chwile, kiedy jest spokojne, skoncentrowane, wykonuje polecenia…
  • Trzeba jasno określać, co dziecko w danej chwili ma wykonać. Dziecko z ADHD słyszy głównie to, czego mu nie wolno i ma trudności z ustaleniem, co w takim razie wolno.
  • Zadania muszą być dostosowane do poziomu możliwości dziecka (sfera najbliższego rozwoju); wymagania zbyt wygórowane nie tylko niczego go nie nauczą, ale dodatkowo staną się przyczyną frustracji.
  • Polecenia kierowane do dziecka muszą być proste, jasne, krótkie i konkretne; należy sprawdzać ich zrozumienie i zapamiętanie (np. prosząc dziecko o powtórzenie).
  • Polecenie należy powtarzać tyle razy, ile jest to konieczne, bez okazywania zniecierpliwienia, w taki sposób, jakby robiło się to po raz pierwszy (metoda „zdartej płyty”)
  • Często skuteczne okazuje się poparcie polecenia określonym gestem.
  • Wydając polecenia zwracamy się bezpośrednio do dziecka.
  • Nadruchliwość dziecka powinna być wykorzystana we właściwy sposób – np. poprzez pomoc w domu, odpowiednie zabawy ruchowe…
  • Porządek dnia dziecka z ADHD musi być prosty i przewidywalny (zasada rutyny, a więc wykonywania określonych czynności o ściśle określonych porach dnia, wg tej samej kolejności); konkretne zadania powinny być zaś dla dziecka urozmaicone i interesujące.
  • Dziecko musi mieć wokół siebie uporządkowany świat. Niezbędny jest mu jasny system norm i oczekiwań – jakie zachowania są niedopuszczalne i jakie grożą za to konsekwencje. Zasady te muszą być bezwzględnie przestrzegane!
  • Dziecko z zaburzeniami uwagi może pracować krótko – zadania powinny być więc różnorodne i stymulujące.
  • Zadania dawane dziecku należy dzielić na kilka krótkich etapów.
  • Należy stosować pochwały i nagrody, gdy dziecko osiągnie zamierzony cel. Małe i częste nagrody są bardziej skuteczne niż nagrody długoterminowe czy spóźnione (dziecko nie potrafi odraczać gratyfikacji).
  • Konsekwencje zachowań (kary) należy stosować bardzo rozważnie i oszczędnie, powinny być one specyficzne i ukazywać dokładny skutek niewłaściwego postępowania.
  • Nagrody powinny uwzględniać preferencje dziecka; czynności przez dziecko preferowane są często bardziej skuteczną nagrodą niż rzeczy materialne.

 

Szanowni Państwo,
W telewizji TVN, przed południem i w godzinach popołudniowych, emitowany jest kolejny sezon serialu o wdzięcznym tytule „Szkoła”. Serial ten cieszy się dużym zainteresowaniem młodych ludzi w różnym wieku. I nie byłoby w tym nic złego, gdyby nie treści jakie są w nim zawarte. Niestety przedstawione w nim sytuacje i pomysły młodych ludzi są często wysoce niewłaściwe, kontrowersyjne, a nawet wręcz demoralizujące. Najbardziej przeraża jednak fakt, że od pewnego czasu jako pedagodzy szkolni, zauważyliśmy, że uczniowie wzorują się na postaciach występujących w serialu i przenoszą oglądnięte sytuacje na realia szkolne. Dlatego właśnie po wspólnych konsultacjach, zwracamy się do Państwa z prośbą wsparcie. Prosimy o zapoznanie się z treściami zawartymi w w/w serialu oraz podjęcie decyzji czy są one odpowiednie dla Państwa dzieci.

Z wyrazami szacunku,
pedagodzy szkolni
z gminy Dobrzeń Wielki

DORADZTWO ZAWODOWE – ANKIETY ON – LINE DLA UCZNIÓW Z ZAKRESU DORADZTWA ZAWODOWEGO

http://www.labirynt-zawodow.progra.pl/
http://www.kariera.pl/psychotesty/pokaz/id/1/
http://zawodowe.info/test-predyspozycji-zawodowych/
http://www.interklasa.pl/portal/index/web?webURL=/portal/dokumenty/doradztwo_testy/zawodowe_predyspozycje.htm
http://pl.41q.com/