Czy influencer czy gamer
potrzebuje matematyki ?
Na ostatniej lekcji matematyki w klasie 7 uczniowie w niecodzienny sposób zmierzyli się z tematem procentów. Zamiast tradycyjnych zadań, Pani Karolina przygotowała dla nich interaktywne ćwiczenia, które angażowały zarówno ich wiedzę, jak i wyobraźnię. Była to lekcja pełna kreatywności, współpracy i matematycznych wyzwań.
Pierwszym zadaniem było ułożenie specjalnych puzzli. Każdy z fragmentów przedstawiał procenty, ułamki zwykłe oraz ich odpowiedniki w postaci ułamków dziesiętnych. Celem było poprawne połączenie tych trzech form zapisu liczbowego. Uczniowie musieli wykorzystać swoją wiedzę, aby dokładnie dopasować wszystkie części, co nie było łatwe, gdyż wymagało od nich pełnej koncentracji oraz znajomości przekształceń ułamków. Ćwiczenie to stanowiło doskonałą okazję do powtórzenia materiału w formie zabawy, a także rozwijało umiejętność logicznego myślenia i pracy w zespole.
Kolejne zadanie przeniosło uczniów do świata influencerów i graczy komputerowych. W ramach ćwiczenia musieli wyobrazić sobie, że są internetowymi twórcami, którzy walczą o subskrybentów, punkty w grach oraz zyski z reklam. Każde z zadań miało formę praktycznego problemu, który trzeba było rozwiązać poprzez przekształcanie ułamków na procenty. Uczniowie musieli np. obliczyć, jaki procent stanowią zdobyte subskrypcje lub oglądalność filmu w stosunku do zakładanego celu. Ćwiczenie to nie tylko rozwijało umiejętność przekształcania ułamków, ale również pokazywało, jak matematyka może być używana w codziennych sytuacjach.
Zarówno puzzle matematyczne, jak i zadania inspirowane światem internetu, pokazały uczniom, że matematyka może być fascynująca i przydatna. Dzięki połączeniu nauki z zabawą oraz elementami rzeczywistości, młodzież mogła poczuć, że zdobywane umiejętności procentowe mają realne zastosowanie. Lekcja zachęcała do kreatywnego myślenia, a forma zadań dostosowana była do zainteresowań uczniów, co dodatkowo motywowało ich do pracy.
Lekcja matematyki w klasie 7 z tematem „Jaki to procent?” była dowodem na to, że nauka procentów nie musi być nudna. Dzięki puzzlom i zadaniom opartym na realnych sytuacjach, uczniowie mogli przyswoić wiedzę w sposób angażujący i przyjemny. Tego typu zajęcia nie tylko uczą, ale również rozwijają umiejętność myślenia analitycznego oraz pokazują, jak matematyka funkcjonuje w otaczającym nas świecie.
Karolina Pyrek