W klasie 4a i 4b odbyła się wyjątkowa lekcja matematyki, podczas której uczniowie mieli okazję zgłębiać temat kwadratów i sześcianów liczb w praktyczny sposób. Zamiast tradycyjnego podejścia z podręcznikami, wprowadzono element zabawy i interakcji – do zajęć wykorzystane zostały klocki konstrukcyjne. Taka forma nauczania wzbudziła wśród dzieci duże zainteresowanie, a nauka matematyki stała się dla nich nie tylko wyzwaniem intelektualnym, ale także doskonałą zabawą.
Aby ułatwić uczniom zrozumienie tych abstrakcyjnych pojęć, klasa została podzielona na grupy która otrzymała zestawy kolorowych klocków. Zadaniem dzieci było najpierw zbudowanie kwadratów o różnych rozmiarach – zaczynając od najmniejszego, zbudowanego z jednego klocka, po większe kwadraty, jak kwadrat o boku 3 (3×3) czy 4 (4×4). Klocki pozwoliły dzieciom zobaczyć, że liczba jednostkowa na powierzchni kwadratu odpowiada kwadratowi danej liczby.
Po zakończeniu budowy kwadratów, przyszedł czas na większe wyzwanie – tworzenie sześcianu. Uczniowie budowali sześciany z wykorzystaniem tych samych klocków, zaczynając od najmniejszego sześcianu, zbudowanego z jednej jednostki (1x1x1), a następnie budowali większe sześciany, np. o boku 2 (2x2x2 = 8) i 3 (3x3x3 = 27). Dzięki temu mogli zobaczyć, jak liczba elementów w sześcianie szybko rośnie wraz ze wzrostem boku.
Wykorzystanie klocków konstrukcyjnych okazało się strzałem w dziesiątkę. Uczniowie, zamiast biernie słuchać teorii, mogli fizycznie manipulować przedmiotami, co w znaczący sposób wpłynęło na ich zrozumienie tematu. Dzięki temu lepiej przyswoili pojęcia związane z kwadratami i sześcianami liczb. W trakcie budowania mieli także możliwość współpracy w grupach, co dodatkowo wzmocniło ich umiejętności komunikacyjne i wspólnego rozwiązywania problemów.
Takie lekcje, które łączą teorię z praktyką, pokazują, że matematyka nie musi być trudna ani nudna. Uczniowie, pracując z klockami konstrukcyjnymi, mogli lepiej zrozumieć abstrakcyjne pojęcia i dostrzec ich zastosowanie w rzeczywistości. Nauka przez zabawę to metoda, która sprawdza się nie tylko w nauczaniu młodszych dzieci, ale również w bardziej zaawansowanych etapach edukacji.
To była lekcja pełna radości, ale także wartościowych doświadczeń, które uczniowie z pewnością zapamiętają na długo.
Karolina Pyrek