Na lekcjach matematyki w klasach 4a i 4b odbyły się niezwykłe zajęcia, które połączyły umiejętność rachunków pamięciowych z dodatkiem matematycznej zabawy. Tematem lekcji było dodawanie i odejmowanie liczb, a uczniowie wykonywali działania, podczas wykonywania doświadczenia„rzut monetą”. To zadanie, poza doskonaleniem umiejętności rachunkowych, było także wprowadzeniem do podstaw rachunku prawdopodobieństwa – pierwszym krokiem w świat bardziej zaawansowanej matematyki.
Każdy z uczniów musiał wykonać zadanie z zakresu dodawania i odejmowania liczb w pamięci. Na pierwszy rzut oka, mogło się wydawać, że to standardowe ćwiczenia, jednak szybko okazało się, że w zadaniu kryje się coś więcej. Uczniowie, przed rozpoczęciem każdego działania, rzucali monetą. W zależności od wyniku rzutu (orzeł lub reszka), musieli wykonać zadanie na dodawanie lub odejmowanie. Orzeł symbolizował dodawanie, a reszka – odejmowanie.
Zabawa ta wprowadzała dodatkowy element losowości do ćwiczeń, co sprawiało, że uczniowie z jeszcze większym zaangażowaniem wykonywali działania. Uczyli się, jak szybko reagować na zmieniające się warunki, ale jednocześnie musieli też pamiętać o precyzji obliczeń. W tej grze liczyła się zarówno szybkość, jak i dokładność.
To zadanie miało także dodatkowy, ukryty cel. Dzięki rzutowi monetą, uczniowie mieli okazję po raz pierwszy zetknąć się z podstawowym pojęciem rachunku prawdopodobieństwa. Zrozumieli, że wynik rzutu jest losowy i każdy z dwóch możliwych rezultatów – orzeł lub reszka – ma równe szanse wystąpienia. Choć rachunek prawdopodobieństwa w pełnej formie jest jeszcze przed nimi, to było to świetne wprowadzenie do tematu, który będą zgłębiać w starszych klasach.
Podczas zajęć dzieci często zadawały pytania w stylu: „Czy reszka może wypaść dwa razy pod rząd?” lub „Dlaczego czasem wyrzucam orła częściej?”. To pokazuje, że zabawa nie tylko rozwijała ich umiejętności matematyczne, ale również wywołała ciekawość dotyczącą zjawisk losowych. Nauczyciel wykorzystał te pytania, aby w prosty sposób wytłumaczyć, jak działa prawdopodobieństwo i co oznacza „losowość” w matematyce.
Lekcja pokazała, że matematyka nie musi być tylko zestawem skomplikowanych działań – może być także zabawą, w której uczniowie chętniej się angażują i uczą się poprzez doświadczenie. Zadanie w rzucanie monetą okazała się doskonałym narzędziem, które połączyło naukę rachunków pamięciowych z pierwszymi krokami w stronę rachunku prawdopodobieństwa.
Cieszę się, że uczniowie klas 4a i 4b tak entuzjastycznie podeszli do tego zadania. Mam nadzieję, że takie formy nauki pozwolą im w przyszłości z łatwością przyswajać bardziej skomplikowane zagadnienia matematyczne i sprawią, że przedmiot ten będzie dla nich jeszcze ciekawszy!
Nauczyciel matematyki
Karolina Pyrek