W bieżącym roku szkolnym uczniowie klas V-VIII podczas zajęć z języka angielskiego byli zaangażowani w ogólnopolski projekt „Talk and roll”. Celem projektu było rozwijanie umiejętności tworzenia wypowiedzi ustnych, pokonywanie stresu związanego z komunikacją ustną oraz stwarzanie przyjaznej i komfortowej atmosfery do mówienia i utrwalania przydatnych struktur gramatyczno-leksykalnych. Projekt wprowadził na lekcje języka angielskiego innowacyjne, dynamiczne aktywności, służące jako rozgrzewki językowe lub przerywniki. Dzięki różnorodności form, każda lekcja była pełna energii i pozytywnej rywalizacji:
– improwizowane historyjki: uczniowie tworzyli spontaniczne opowieści na podstawie wylosowanych grafik, rozwijając kreatywność i płynność.
– wyzwania konwersacyjne: zadania typu “Challenge” (odpowiedź na jak najwięcej pytań w limicie czasu) motywowały do szybkiego reagowania językowego.
– gorące krzesło (“Hot Seat”): ćwiczenie umiejętności szybkiego formułowania myśli pod presją czasu w przyjaznej atmosferze.
– zdania z niespodzianką: układanie wypowiedzi z wykorzystaniem losowo wybranych kart ze słówkami/strukturami gramatycznymi.
– dialogi w parach: praktyczne rozmowy z wykorzystaniem zestawów pytań, rozwijające umiejętność naturalnej interakcji.
– “Ready, Steady, Board”: szybkie i angażujące zadania na tablicy łączące mówienie z elementem gry.
Projekt “Talk and Roll” okazał się strzałem w dziesiątkę. Udowodnił, że nauka mówienia w języku obcym nie musi być stresująca, a może być źródłem świetnej zabawy, satysfakcji i prawdziwego rozwoju.
Aleksandra Krakowiak